Bateria litowo-jonowa – czy rzeczywiście ciągle nieosiągalna finansowo?

Wiele osób ciągle uważa, że bateria litowo-jonowa mimo swoich wielu zalet jest nieosiągalna finansowo i często słyszy się, że lepiej zaczekać, aż stanieje. Tyle tylko, że na razie taniej nie jest, a za to na rynku pracuje coraz więcej wózków zasilanych bateriami litowo-jonowymi, których właściciele zauważyli korzyści i policzyli, że im się to opłaca.

Czy rzeczywiście bateria litowo-jonowa jest tak droga jak niektórym się wydaje? Czy Ci którzy twierdza że to tylko kaprys, kiedykolwiek policzyli, jaki jest całkowity koszt posiadania (TCO) oraz ile wynosi zwrot z inwestycji (ROI) dla baterii litowo-jonowej? I kto powiedział, że baterie trzeba kupować? Na te i inne pytania dotyczące baterii litowo-jonowej wykorzystywanej w wózkach widłowych postaram się odpowiedzieć w tym artykule.

Trochę historii

Bateria litowo-jonowa swoje początki ma w latach 30. XX wieku, kiedy to opracowano pierwszą baterię litowo-siarkową, a następnie w 1969 r. baterię litowo-chlorkowo-tionylową. Technologia przez wiele lat nie była rozwijana, aż do czasu, kiedy zainteresował się nią przemysł samochodowy w celu wykorzystania w samochodach hybrydowych. 
W chwili obecnej możemy spotkać baterie litowo-jonowe w bardzo wielu zastosowaniach, wykorzystywanych na co dzień, jak np. baterie we wkrętarkach, telefonach komórkowych, aparatach fotograficznych, komputerach i oczywiście w samochodach hybrydowych czy elektrycznych.

Ekonomicznie uzasadnione

Baterie litowo-jonowe to niewątpliwie przyszłość jeśli chodzi o zasilanie w transporcie wewnętrznym. Już obecnie większość ze znaczących producentów wózków widłowych oferuje fabrycznie wyposażone wózki zasilane właśnie baterią litowo-jonową. Jeszcze kilka lat temu wydawało się ze jest to tylko szybko przemijająca moda podobnie jak ogniwa paliwowe lub inne „gadżety”.  Zastosowanie baterii litowo-jonowych we flocie wózków widłowych wiąże się z rezygnacja z akumulatorowni w rozumieniu jakie znamy do tej pory w kontekście baterii kwasowych czy żelowych. W związku z tym szczególnie w przypadku nowych inwestycji możemy już na początku zauważyć znaczący spadek nakładów na przygotowanie magazynu czy zakładu do pracy w nim elektrycznych wózków widłowych. Zastosowanie baterii litowo-jonowej w wózkach widłowych pozwala na uzyskanie nawet 10000 cykli rozładowania i ładowania. Baterie litowo-jonowe nie wymagają żadnych zabiegów obsługowych, jak dolewki wody itp., ponieważ nie gazują podczas pracy. Ta właściwość generuje oszczędności związane z brakiem konieczności przystosowywania miejsca do ładowania, budowania akumulatorowni, brakiem kosztów obsługi i wody destylowanej, niższymi kosztami ładowania dzięki wysokiej sprawności magazynowania energii. Można całkowicie zrezygnować z wymiany baterii w wózkach i zaoszczędzić znaczną ilość miejsca, które normalnie trzeba by przeznaczyć na akumulatorownię, dodatkowo oszczędzając czas, który był potrzebny na dojazd do stanowiska wymiany baterii. Biorą pod uwagę te wszystkie czynności których możemy uniknąć zmierzamy do osiągnięcia naprawdę zadowalającego poziomu TCO. Dodatkowo baterie te można ładować w bardzo krótkim czasie i dużą ilość razy bez wpływu na ich żywotność. Dzięki temu możemy doładowywać baterię w każdej wolnej chwili, jak przerwa śniadaniowa, przerwa między załadunkami czy zmiana operatora. Zastosowanie najnowszej technologii oferowanej prze EnergyOn Sp. z o.o., jaką jest wynajem bateria litowo-jonowa 24v w technologii NMC niemieckiej firmy Triathlon Batterien GmbH, w połączeniu z najbardziej zaawansowanym prostownikiem rezonansowym RF o sprawności ładowania 97%  pozwala na oszczędności dochodzące nawet do 59% kosztów w ujęciu rocznym. Przy takich oszczędnościach nawet mimo wyższych kosztów początkowych można uzyskać zwrot z inwestycji ROI nawet poniżej dwóch lat, co wydaje się być wynikiem więcej niż zadowalającym.

Może więc wynajem?

Pomimo wielu czynników wpływających na generowanie oszczędności przez baterie litowo-jonową można uzyskać jeszcze lepsze efekty ekonomiczne poprzez wynajem systemu zasilania wózka widłowego składającego się z zestawu: bateria litowo-jonowa Lithium-ion® i prostownik TriCOM ion®.

Główne korzyści wymieniono poniżej:

  1. Brak konieczności angażowania własnych środków finansowych – stała rata miesięczna za wynajem, bez wpłaty własnej,
  2. Brak wpływu spadku wartości  baterii i prostowników  po kilku latach ich używania na wyniki finansowe firmy – tym ryzykiem obarczony jest właściciel systemu zasilania którym jest EnergyOn,
  3. Maksymalne ograniczenie kosztów obsługi serwisowej bez obniżania jakości tej obsługi, gwarancja obowiązuje przez cały okres wynajmu,
  4. Ograniczenie do minimum ilości faktur związanych z eksploatacją – zbiorcza faktura przysyłana raz w miesiącu,
  5. Ułatwione budżetowanie i planowanie wydatków – nasi specjaliści przygotują pełną ofertę, która w pełni pozwoli na określenie kosztów,
  6. Koncentracja uwagi na podstawowej działalności firmy – przekazanie większości obowiązków w ręce EnergyOn,
  7. Bezpieczeństwo i elastyczność finansów – dostosowanie umowy do potrzeb firmy Klienta, oraz panującej sytuacji gospodarczej, z możliwościową jej modyfikowania w późniejszym okresie,
  8. Wynajem na okres od 2 do 8 lat z uwzględnieniem ilości zmian pracy (1-3) oraz obciążenia systemu w motogodzinach,
  9. Szybko i bezpiecznie – baterie na bieżąco monitorowane są pod względem przebiegu, oraz konieczności wykonania niezbędnych przeglądów okresowych,
  10. Koniec problemów z utylizacją starych baterii czy prostowników – w przypadku wynajmu długoterminowego właścicielem jest EnergyOn, więc to na nas spoczywa ten obowiązek.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz zalety które posiada bateria litowo-jonowa jak chociażby brak konieczności budowy i utrzymania kosztownej akumulatorowni czy brak konieczności dojazdów do stanowiska wymiany dodatkowo poprawiające rachunek ekonomiczny, należy zauważyć, iż jest to obecnie najkorzystniejszy wariant zasilania floty wózków z wykorzystaniem wynajmu długoterminowego. Zdając sobie jednak sprawę z różnorodności potrzeb naszych Klientów możemy również zaproponować inne warianty finansowania litowo-jonowych systemów zasilania. Może to być np. wynajem krótkoterminowy, wynajem rozliczany z ilości przepracowanych motogodzin, jak również różne warianty sprzedaży: dostawa baterii z określonym z góry wykorzystaniem w motogodzinach,  klasyczna sprzedaż, czy też możliwość późniejszej odsprzedaży z wartością rezydualną, lub ustalonym na początku upustem za zwrot baterii po określonym czasie użytkowania.

Gdzie zastosować?

Elastyczne podejście do warunków wynajmu oraz szeroka gama baterii itowo-jonowych od 24V do 120V pozwala na dostosowanie oferty dla niemal każdego zastosowania, poczynając od magazynu i produkcji, a na chłodniach i mroźniach kończąc. Posiadamy najszersze portfolio typów baterii od 24V 52Ah, aż do 120V 1716Ah w krokach co 52Ah, co pozwala na idealne dopasowanie pojemności do wymagań Klienta. Stosowane metody dopasowania baterii do wózka pozwalają na zwiększenie jego dostępności i znaczącą redukcję kosztów jego obsługi, a w przyszłości ze względu na pełną rejestracje parametrów pracy na właściwszy dobór systemu zasilania, ale również na analizę wykorzystania floty wózków. A co najważniejsze zastosowanie naszych baterii litowo-jonowych nie wymaga żadnych przeróbek w wózku, jak też nie wpływa na CE wózka oraz dopuszczenie UDT. Baterie możemy zainstalować zarówno w wózku nowym jak i używanym dowolnego producenta. Co również bardzo ważne nasze baterie spełniają nie tylko wymagania norm bezpieczeństwa (EN 60664-1, EN 60664-5) oraz kompatybilności elektromagnetycznej (EN 61000-6-2, EN 61000-6-3) dla urządzeń elektrycznych, ale również te dedykowane dla wózków widłowych jak EN 12895 (Wózki jezdniowe — Kompatybilność elektromagnetyczna) czy EN 1175-1 (Wózki jezdniowe, bezpieczeństwo — Wymagania elektryczne — Część 1: Specjalne wymagania dotyczące wózków akumulatorowych). Po za tym oczywiście nasze produkty spełniają wytyczne dyrektyw 2014/30/EU (Dyrektywa kompatybilności elektromagnetycznej) , 2006/66/EG (Dyrektywa w sprawie baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i akumulatorów), 2014/35/EU (Dyrektywa niskonapięciowa), 2001/95/EG (Dyrektywa ogólnego bezpieczeństwa produktów).

Podsumowanie

Niewątpliwie baterie litowo-jonowe, a właściwie systemy zasilania na bazie baterii litowo-jonowych są obecnie i będą w przyszłości stanowić poważną konkurencje dla klasycznych baterii kwasowo-ołowiowych. Coraz większa dostępność rozwiązań, wzrost cen energii elektrycznej, ale i olbrzymia elastyczność tego rozwiązania tylko się temu przysłuży. Mnogość wariantów technicznych oraz finansowania daje nam możliwość znalezienia tego, który będzie najbardziej odpowiadał naszemu Klientowi i pozwoli mu uzyskać znaczące oszczędności i poprawić bezpieczeństwo. Dla wielu firm ważne będzie również to aby stać się bardziej „GREEN” i ograniczyć wpływ swojej działalności na środowisko w czym to niskoemisyjne rozwiązanie może wydatnie pomóc.

Aby przekonać się jak w Państwa przypadku sprawdzi się zastosowanie produktów oferowanych przez EnergyOn Sp. z o.o., zapraszamy do kontaktu i przesyłania zapytań na adres: info@energyon.eu.com oraz pod numerem telefonu +48 722 198 017.

Please follow and like us:
error


Facebook
Facebook
LinkedIn
Instagram